Оцінювання учнів початкової школи на уроках англійської мови

 

Оцінювання учнів

початкової школи на уроках англійської мови

 

ЗМІСТ

Вступ……………………………………………………………………………….

Розділ І. Теоретична частина…………………………………………………...

 Оцінювання учнів початкової школи на уроках англійської мови…………....

Розділ ІІ. Практична частина…………………………………………………..

Опис власного досвіду. Як зацікавити дітей отримувати позитивні

оцінки на уроках англійської мови в початковій школі………………………...

 

Вступ

 

Важливою умовою підвищення ефективності навчального процесу є систематичне одержання вчителем об'єктивної інформації про хід учбово-пізнавальної діяльності учнів. Цю інформацію вчитель одержує в процесі контролю учбово-пізнавальної діяльності учнів.

Контроль означає виявлення, установлення й оцінювання знань учнів, тобто визначення обсягу, рівня і якості засвоєння навчального матеріалу, виявлення успіхів у навчанні, пробілів у знаннях, навичках й уміннях в окремих учнів й у всього класу для внесення необхідних коректив у процес навчання, для вдосконалювання його змісту, методів, засобів і форм організації.

Основними видами оцінювання з іноземної мови в початковій школі є поточне, тематичне, семестрове та річне оцінювання. Більшість прийомів поточного оцінювання  спрямовано на детальну перевірку окремих параметрів мови або вмінь мовлення, яких щойно навчили,  тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання і виставляється єдиний  тематичний бал.

Тобто, завданням вчителя для підвищення якості знань з предмету є зацікавити учнів якісно працювати на кожному уроці, свідомо засвоюючи навчальний матеріал.

У даному посібнику викладений мій досвід роботи з учнями початкової школи на уроках англійської мови. Англійська мова, як і кожен новий навчальний предмет, спочатку викликав в учнів великий інтерес. Але з кожним уроком, коли навчальний матеріал ставав все важчим, лексичних одиниць – все більше і з’являвся граматичний матеріал, цікавість учнів до вивчення іноземної мови падала. Я розробила цікаву методику оцінювання, за допомогою якої якісне засвоєння навчального матеріалу та успішність на уроці англійської мови стала не тільки завданням вчителя, але й завданням учнів. Зараз діти самостійно вивчають не тільки програмний матеріал, але і позапрограмний, для того, щоб їхня робота була високо оцінена.

 

Розділ І. Теоретична частина

У даному розділі викладений теоретичний аспект питання оцінювання учнів початкової школи на уроках англійської мови.

 

Оцінювання учнів початкової школи на уроках англійської мови

Для ефективного контролю успішності учнів не досить лише виявити, що вони знають і вміють. Потрібно також правильно оцінити їхні знання і вміння. Оцінка складається з двох компонентів - числового балу, який фіксує результат перевірки знань, умінь та навичок школярів, і оцінного судження, що характеризує якість роботи учнів, їх ставлення до навчання, старанність. Обґрунтовуючи бал. вчитель аналізує виявлені знання за формою, змістом, обсягом. з погляду правильності та виразності мовлення. Важливе значення мають вказівки про прогалини та помилки в знаннях учнів і рекомендації щодо їх виправлення.

При оцінюванні навчальних досягнень учнів враховуються:

• характеристики відповіді: правильність, цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість;

• якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

• сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;

• рівень володіння розумовими операціями: аналізом, синтезом, порівнянням, абстрагуванням, класифікацією, узагальненням тощо;

• розвиток творчих умінь (уміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, перевіряти їх);

• самостійність оцінних суджень.

На основі цих показників виділяються чотири рівні навчальних досягнень, кожному з яких відповідає своя шкала оцінок у балах (див. табл. 2).

Початковий рівень: відповідь учня фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.

Середній рівень: учень відтворює основний навчальний матеріал, здатний виконувати завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.

Достатній рівень: учень знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня повна, правильна, логічна, обґрунтована, хоча їй бракує власних суджень.

Високий рівень: знання є глибокими, міцними, узагальненими, системними, Учень уміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, може самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.

Вимоги до оцінювання знань учнів:

1. Об'єктивність оцінювання. Оцінка має характеризувати обсяг і якість знань та вмінь учнів незалежно від методів і засобів контролю, особистих якостей учителя. На оцінювання знань не повинні впливати симпатії і антипатії вчителя, особливості поведінки і здоров'я учнів. Необхідно дотримуватись єдиних норм і критеріїв оцінювання. Бути об'єктивним означає однаково доброзичливо ставитися до всіх учнів, ставити до них єдині вимоги.

2. Необхідно формувати в учнів уміння самостійно контролювати, оцінювати і коригувати свою навчальну діяльність. Виховувати в них звичку і потребу в самоконтролі і самооцінці.

3. Перевірка і оцінювання знань учнів повинні бути систематичними, регулярними. Це дозволяє оперативно вносити корективи в навчальний процес, організовує та дисциплінує учнів, спонукає їх до постійної роботи. Дослідження свідчать, що зворотний зв'язок щодо успішності засвоєння конкретних знань і умінь посилює мотивацію уміння і підвищує успішність.

4. Виставлення оцінки слід супроводжувати її обґрунтуванням (коментуванням). Необхідно вказувати на позитивні сторони відповідей і допущені помилки, неточності. Обгрунтування оцінки вимагає аналізу способів діяльності учня, його ставлення до навчання, міри старанності, повноти та правильності знань. Необхідно пояснити учневі, як можна виправити допущені помилки, ліквідувати прогалини у знаннях. Оцінні судження вчителя дають змогу учням зрозуміти його вимоги і критерії оцінювання.

5. Перевірка і оцінювання навчальних досягнень учнів повинні бути всеосяжними, тобто перевіряти засвоєння учнями всіх визначених програмою знань, умінь і навичок.

6. Оцінювання навчальних досягнень повинно охоплювати всіх учнів.

7. Здійснювати індивідуальний підхід під час оцінювання успішності учнів. Це вимагає створення таких дидактичних умов, за яких знімається психологічне напруження, тривога учнів і вчитель може об'єктивно виявити й оцінити досягнення кожного з них: під час опитування не підганяти учнів, давати час на обміркування, створювати атмосферу доброзичливості, дозволяти користуватися планом відповіді або опорним конспектом. Індивідуалізація контролю має забезпечити умови для того, щоб кожен учень відчув радість успіху в учінні.

 

Розділ ІІ. Практична частина.

У даному розділі викладено опис власного досвіду роботи над питанням оцінювання учнів початкової школи на уроках англійської мови.

 

Опис власного досвіду. Як зацікавити дітей отримувати позитивні оцінки на уроках англійської мови в початковій школі.

Бажаючи підвищити якісну успішність на уроках англійської мови в початковій школі і, цим самим, підвищити мотивацію учнів на уроці до вивчення нового навчального матеріалу, я розробила цікавий спосіб оцінювання учнів.

Провідною діяльністю учнів дошкільного віку, як і учнів перших класів, є гра. Далі вона далі змінюється на навчальну діяльність. У своїй розробці я спробувала поєднати елементи гри та навчальної діяльності.

Оцінювання учнів на уроках я проводжу за допомогою смайликів, на яких зображена кількість балів за виконане завдання . За кожне правильно виконане завдання учень отримує смайлик з оцінкою, залежно від складності завдання. В кінці кожного уроку учні обмінюють отримані бали на смайликах на оцінку в щоденник. У дітей з’являється мотивація працювати на уроці задля досягнення високого результату. Якщо дитина обмінює смайлики на оцінку високого рівня (10-12 балів), то отримує промінь веселки. Кожного разу учень отримує промінь різного кольору (від нижнього до верхнього) і формує їх у свою веселку. Веселку я дозволяю склеювати на останніх сторіночках словничка, щоб вона була завжди з дитиною і нагадувала їй про досягнені успіхи.

Коли дитина збирає всі 7 кольорів веселки – отримує творче завдання – самостійно розфарбувати малюнок, який буде вкладено у папку «Кращі роботи учнів початкової школи» в кабінеті іноземної мови, і всі учні школи будуть бачити цей результат .

Я обрала саме веселку, тому що вона символізує щось добре, ніжне, початок чогось нового і хорошого .

На даний час мої учні активно працюють на уроці, отримуючи хороші оцінки і підвищуючи динаміку якості освіти з предмету. А я затрачаю всього приблизно 30 хвилин на тиждень для того, щоб виготовити промінці веселки для учнів .

 

Висновки

 

Сучасна реформа системи освіти й реалії нашого життя вимагають удосконалювання методології й методики оцінювання особистісних і навчальних досягнень учнів. 

Розробка проблеми оцінки особистісних досягнень учнів вимагає серйозних теоретичних і прикладних досліджень, ретельного планування й координації дій всіх учасників освітнього процесу. 

Для забезпечення об'єктивності й надійності оцінки навчальних досягнень необхідно починати планомірну роботу із впровадження нових методик оцінки навчальних досягнень учнів з англійської мови в початковій школі. 

Необхідно забезпечити нас, вчителів, надійним, валідним і простим у використанні інструментом педагогічної діагностики, який би полегшував нашу роботу, а не створював нам додаткові труднощі. Саме таким інструментом я вважаю свій метод оцінювання, адже використовуючи його за перші 2 місяці роботи рівень навчальних досягнень учнів став підвищуватись.